Onder Handen

Op deze pagina is de opbouw van de schilderijen te zien. Ieder schilderij bestaat uit vele dunne lagen verf. Omdat het dunne lagen zijn, is de verf transparant  en daardoor komt er diepte in de afbeelding. Naarmate er meer lagen op gezet worden komt de afbeelding steeds meer naar voren en krijgt een portret karakter.

*

Yara, the white shepherd

Yara,  in potloodlijnen opgezet.

De komende verflagen dienen als onderschildering.

Tweede laag onderschildering.

Bij elke laag zal het portret zachter worden en meer diepte krijgen.

De ogen zullen meer karakter krijgen en gaan glanzen.

Lieve Yara heeft een nieuwe laag. Geleidelijk aan wordt de vacht zachter, evenals de kleuren.

De rode zakdoek uitgewerkt. Nu verder met lieve Yara.

Begonnen met het uitwerken van Yara.

Vandaag verder met het uitwerken van de details, vooral de ogen.

Op deze foto helaas niet zo goed te zien.

Bijna af. Nu nog de bekende puntjes op de ‘i’.

*

*

Twister, in potloodlijnen opgezet.

Eerste verflaag.

Volgende laag onderschildering.

Het ene oogje is op de foto niet te zien, dus moet ik een beetje improviseren.

Ik kan nu beginnen met het uitwerken van de details.

En weer een laagje.

Het eindresultaat, ook afgelakt.

Wat een schattig hondje is Twister.

*

*

Jet aan het water, in potloodlijnen opgezet.

Deze en de komende verflagen dienen als onderschildering.

Het geheel heeft een nieuwe laag.

Begonnen met het uitwerken.

Gewerkt aan details en diepte.

Eindresultaat

*

*

Reekalf

15-9, in potloodlijnen opgezet.

16-9, de eerste verflaag. De eerste paar verflagen dienen als onderschildering.

17-9, nieuwe laag en achtergrond deels bewerkt.

19-9, begonnen met het uitwerken van details. De ogen krijgen al een beetje glans.

23-9, een paar nieuwe laagjes verf. Er komt steeds meer diepte in.

28 sep, uitwerken details.

Eindresultaat.

*

*

Miep en Max

24-10. In potloodlijnen opgezet.

26-10. De eerste verflaag.

Deze en de komende verflagen dienen als onderschildering. Er zit nog geen diepte in en de ogen zijn nog plat en dof.

De belangrijkste lijnen staan er op.

Volgende laag onderschildering, ze worden al een klein beetje herkenbaar.

28-10. Nieuwe verflaag. Meer nuances in de vacht aangegeven.

2-11. Het geheel heeft een nieuwe laag. De vacht wordt al iets zachter en de oogjes krijgen meer glans.

4-11. De vacht krijgt steeds meer detail.

15-11. Vacht en ogen verder uitgewerkt.

22-11. Het geheel een nieuwe laag gegeven.

29-11. Eindresultaat.

Diesel vom Burgimwald, alias Rex in de Canadese hitserie ‘Hudson and Rex’.

Diesel in potloodlijnen opgezet.

De eerste verflaag.

Naarmate er meer dunne, transparante verflagen op komen, komt er meer diepte in het schilderij,

Begonnen met het uitwerken van de details.

Eindresultaat. Het schilderij is verstuurd naar de eigenares en trainster van Diesel, Sherri Davis.

Zij zag het op Instagram en nam contact met me op om het schilderij te kopen.

Ze stuurde me deze foto en een filmpje op de set met de twee hoofdrolspelers van de serie, John Reardon, alias Charlie en Mayko Nguyen, alias Sarah en uiteraard het mooie model Diesel.